
11 серпня депутати від «Слуги народу» на чолі з головою Комітету ВР з питань податкової політики Данилом Гетманцевим зареєстрували ще один законопроект № 3979 стосовно реформування IT-бізнесу. Він має назву «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України (щодо заходів стимулювання розвитку індустрії інформаційних технологій в Україні)».
Нагадаємо, раніше ці ж депутати реєстрували законопроект № 3933-1, яким пропонується замість ФОПів впровадити трудові відносини у айті-галузь.
«Створення конкурентних умов розвитку ІТ-індустрії в Україні полягає насамперед у вирішенні поточних проблем цієї галузі у питаннях оподаткування та оформлення трудових відносин з працівниками ІТ-компаній. Наразі неконкурентне податкове навантаження витримується ІТ-індустрією переважно за рахунок використання кваліфікованих фахівців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування. Разом з тим, система єдиного податку забезпечила певний розвиток ІТ-аутсорсингу, але не забезпечила розвиток ІТ-напрямків, які передбачають використання штатних працівників, таких як створення програмного забезпечення з реєстрацією інтелектуальних прав власності в Україні та напрямок досліджень та розробок.
За даними звіту «Information technology industry in Ukraine» Україна на 7 місці за якістю та ефективністю фріланс-працівників у діджитал-середовищі та на 24 місці у топ-55 найбільш привабливих країн для аутсорсингу. Тринадцять українських IT-компаній потрапили у топ-100 постачальників послуг з аутсорсингу: EPAM, Ciklum, ELEKS, Luxoft, N-iX, Miratech, Intetics, SoftServe, Softjourn, Sigma Software, TEAM International Services, Program-Ace і Softengi; та посідає 11 місце у топ-50 розробників світу.
Згідно з даними платіжного балансу України, експорт комп’ютерних послуг у 2019 році зріс на 30,2% порівняно з попереднім роком і склав 4,17 млрд дол.
Водночас забезпечення поточних темпів росту на тлі гострої світової конкуренції за таланти потребує перегляду існуючих податкових моделей оподаткування, що будуть адаптовані під потреби ІТ-індустрії.
Довготривале існування складних умов ведення бізнесу для української ІТ індустрії, розвитку інноваційного і технологічного бізнесу знижує конкурентоспроможність України у порівнянні з іншими державами.
У зв'язку з цим, законопроектом закладаються передумови збільшення інвестиційної привабливості України та очікується посилення конкурентоспроможності України на світовому ринку ІТ-послуг», — відмічають автори в пояснювальній записці.
Загальна характеристика проекту
Проектом передбачається запровадження низки заходів щодо стимулювання розвитку ІТ-індустрії запровадження оподаткування:
1) заробітної плати та прирівняних до неї платежів працівників ІТ-індустрії на 5% податку з доходів фізичної особи та 5% єдиного соціального внеску (за умови, якщо сума єдиного внеску буде не меншою за подвійний розмір мінімального страхового внеску);
2) податком на прибуток підприємств лише ряду операцій юридичної особи, таких як, зокрема:
- виплати процентів на користь нерезидентів – пов’язаних осіб, або нерезидентів, зареєстрованих в державах, що є «низькоподатковими» юрисдикціями;
- надання фінансової допомоги не платнику податку, яка не підлягає поверненню, або пов’язаній особі, або не пов’язаній особі, що залишається не повернутою протягом 12 місяців (крім окремих випадків);
- операції з безоплатного надання майна не платнику податку (крім окремих випадків);
- виплати, що здійснюються у зв’язку із вкладенням в об’єкти інвестицій (в тому числі придбанням майна), що перебувають за межами території України;
- придбанням робіт, послуг у неплатника податку – нерезидента та/або передача майна, надання робіт, послуг неплатнику податку – нерезиденту (якщо розрахунки чи постачання майна, робіт, послуг за відповідними операціями не здійснено у 360-денний чи інший строк відповідно до законодавства);
- виплата роялті в сумах перевищення ліміту та в інших окремих випадках.
При цьому передбачається, що право на застосування зазначених заходів матимуть ІТ-компанії, що відповідатимуть передбаченим законом вимогам та будуть включені до спеціального реєстру, ведення якого здійснюватиме уповноважений орган – центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері розвитку ІТ-індустрії.
Інституційні вимоги до суб’єктів ІТ-індустрії будуть забезпечуватись проектом Закону України «Про заходи стимулювання розвитку ІТ-індустрії в Україні».