НОВИНИ

Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності оновлено

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що доповнено спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» до версії 1.28.16.0 станом на 04.08.2020. Даний комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 28.12.2019 по 04.08.2020 включно та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.28, при цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишаються незмінними.

ЄБА виступила категорично проти президентського законопроекту про підвищення мінімальної зарплати до 5 тис. грн

Європейська Бізнес Асоціація виступила категорично проти президентського законопроекту №3963 з поправками до держбюджету-2020 про підвищення мінімальної зарплати до 5 тис. грн з 4,723 тис. грн з 1 вересня.

НБУ дозволив з 1 вересня усім банкам приймати та передавати для дослідження в центробанк сильно зношені банкноти  

Національний банк України (НБУ) дозволив з 1 вересня усім українським банкам приймати й передавати для дослідження в центробанк сильно зношені банкноти, тоді як раніше це могли робити лише уповноважені банки, повідомляється на сайті НБУ в п'ятницю.

Лоукостер SkyUp відкриває продаж квитків до Європи

Популярна українська лоукост-авіакомпанія SkyUp розпочала продавати білети на рейси до низки країн Європи. Це відбувається в межах зимового розкладу 2020/2021, який стартує у жовтні та триватиме до 27 березня. Щоправда, перші польоти відбудуться вже у вересні.

Рівень інфляції в Україні: інфляційна ціль Нацбанку та прогноз

За останні 5 років реальний ефективний обмінний курс гривні суттєво зміцнився,  — на 23%, пише він.  А це означає, що ціни в Україні значно наблизились до відповідних цін у країнах — торгових партнерах. І хоча потенціал для подальшої конвергенції залишається (у середньому ціни в Україні все ще є нижчими), він уже набагато нижче, ніж у 2015 році.

Враховуючи ці фактори, та низку інших, пише Сергій Нікола

Ми вирішили висвітлити позицію Сергія Ніколайчука, колишнього Директора Департаменту монетарної політики та економічного аналізу Національного банку,  з урахуванням прогнозів інфляційної динаміки у 2021 й 2022 роках.

Прогноз інфляції

Після стрімкого гальмування інфляції в першому півріччі, пов’язаного з переходом економіки до стану рецесії, наприкінці другого кварталу 2020 року споживча інфляція у річному вимірі прискорилася (до 2.4% у червні). Утім, вона все ще перебувала за нижньою межею цільового діапазону 5% ± 1 в. п. Базова інфляція коливалася на рівні близько 3.0% р/р. Ключовим чинником прискорення інфляції наприкінці кварталу стало подорожчання окремих сирих харчових продуктів через несприятливі погодні умови. Також погіршилися й інфляційні очікування бізнесу та населення.

Ми вирішили висвітлити позицію Сергія Ніколайчука, колишнього Директора Департаменту монетарної політики та економічного аналізу Національного банку,  з урахуванням прогнозів інфляційної динаміки у 2021 й 2022 роках.

Базова інфляція прискориться разом з відновленням економічної діяльності та становитиме близько 4% на всьому прогнозному періоді внаслідок фундаментального тиску, який дещо посилиться в IV кварталі 2020 року через дії фіскальних та монетарних стимулів, спрямованих на подолання кризи.

Рисунок 2 – Внески в річну зміну ІСЦ за компонентами, в. п.

Джерело: НБУ.

Відновлення української та глобальної економіки у 2021 році сприятиме подальшому зростанню заробітних плат, посилюючи фундаментальний інфляційний тиск, який насамперед відобразиться на зростанні вартості ринкових послуг.

В НБУ прогнозують, що продовольча інфляція прискориться на початку 2021 року через зростання попиту, проте очікувана достатня пропозиція плодово-овочевих культур знизить її до 3–5% у 2021–2022 роках.

Рисунок 3 – Ціни на сирі продовольчі товари, %

Джерело: ДССУ, розрахунки НБУ.

Адміністративна інфляція почне прискорюватися вже в поточному році та досягне 9–10% у 2021– 2022 роках. Підвищення ставок акцизів на тютюнову продукцію визначатиме її подорожчання на 14–16% щороку та залишатиметься джерелом найбільшого внеску в адміністративну інфляцію на всьому прогнозному періоді. Зростання заробітних плат в економіці у 2021 році позначиться також на їх перегляді у сфері ЖКГ, що визначатиме подальше подорожчання окремих комунальних послуг.

У першому півріччі поточного року тарифи на газ та опалення для населення істотно знизилися під впливом низьких цін на ринку ЄС. Однак надалі ціни знову зростатимуть у зв’язку з поступовим відновленням попиту у світі та наближенням опалювального сезону. Ціни на паливо у 2020 році знизяться майже на 16% через значно дешевшу, ніж торік, нафту, що буде вагомим дезінфляційним фактором для значної кількості інших товарів та послуг в економіці, зазначають в НБУ.

Рисунок 4 –  Адміністративно регульовані ціни, %

Джерело: ДССУ, розрахунки НБУ.

Проте відновлення світової економіки, а разом з нею – і попиту на нафтопродукти призведе до підвищення вартості палива в Україні у 2021–2022 роках.

Зміна прогнозу інфляції викликана насамперед переоцінкою характеру проходження кризи та подальшого відновлення, наголошують в НБУ. Найбільше це відобразилось на базовій компоненті інфляції, вплив на яку з боку девальвації гривні та очікуваного дефіциту окремих товарів у II кварталі був дуже обмеженим на тлі падіння внутрішнього попиту.

Фактори зміни інфляційної цілі

Однак, інфляційна ціль на рівні 5% є однією з найвищих у світі, більше серед 39 країн з режимом інфляційного таргетування має лише Гана (8%), зазначає експерт групи ICU. При цьому багато країн починали свій шлях інфляційного таргетування зі значно вищими цільовими показниками, Україна тут не є виключенням — перша ціль на 2016 рік становила 12% (рис. 5).

Вперше середньострокову ціль у 5% і її досягнення у 2019 році затвердило Правління НБУ в серпні в проєкті Основних засад ГКП 2015 року, який по своїй суті став першою Стратегією оновленої монетарної політики Нацбанку, що базувалася на режимі інфляційного таргетування. Тоді, 5 років тому, коли інфляція перевищувала 50%, це виглядало дуже амбітною ціллю. Але, як бачимо, ця ціль була Нацбанком виконана минулого року і навіть трохи перевиконана в першій половині цього року, зазначає Сергій Ніколайчук.

Рисунок 5 – Інфляційні цілі центральних банків

Джерело: ICU.

З досвідом управління інфляційними процесами, центральні банки знижували свої цільові орієнтири, справедливо вважаючи, що кожен додатковий процент інфляції — це зло для економіки, з яким варто боротися. Але через низку чинників зниження інфляційної цілі до 0 не є оптимальним, тому інфляційна ціль встановлювалась на мінімально можливому рівні – 2%.

Сьогодні таку ціль мають 11 банків, 2 головних центральних банки світу, хоч і не є класичними інфляційними таргетерами, дотримуються дуже схожої стратегії: ціль з інфляції ФРС — 2%, ЄЦБ — трохи нижче 2%, пише Сергій Ніколайчук.

Проте у центральних банків країн з ринками, що розвиваються, цілі зазвичай трохи вищі — від 3 до 5%. Причини для цього схожі з тими, які брав до уваги НБУ як у 2015 році, так і в наступні роки — це 1) більша макроекономічна волатильність, 2) суттєвіша зміна відносних цін, що ускладнює управління інфляційними процесами, 3) наближення цін до країн в основних торгових партнерах.

І хоча ці фактори залишаються вагомими, їхня відносна потужність суттєво послабилась у порівнянні з 2015 роком.

Експерт зазначає, що спроможність НБУ управляти інфляційними процесами та інфляційними очікуваннями наразі зросла.  В підсумку важливо зазначити, реальний ефективний обмінний курс гривні за останні п’ять років  суттєво зміцнився,  — на 23%.  Відтак ціни наблизились до відповідних цін у країнах — торгових партнерах. Враховуючи фактори, та потенціал НБУ,  варто оцінити можливості зниження оптимального рівня інфляції в Україні та відповідної інфляційної цілі, що впливатиме на потенціал зменшення відсоткових ставок,  розширенню доступу до кредитування реального ринку та відновлення економіки України.