
Компанія COLLAR виробляє товари для тварин - одяг та аксесуари. У Чернігові підприємство працює з 1995 року. Наразі компанія дає роботу понад 500 чернігівцям. Ще чотири офіси COLLAR знаходяться у Польщі, Іспанії, Росії та США. Продукцію компанії можна купити у 70-ти країнах світу.
Вражає? Так, але є ще одна цікава та незвична для України річ – підприємство на своєму виробництві WAUDOG впровадило інструменти ощадливого виробництва Lean Production.
Це - концепція побудови робочого процесу за принципом максимально зручного та швидкого виробництва зі збереженням якості товару.
Завдяки Lean Production компанія змогла у 2,5 рази збільшити продуктивність, досягти майже нульової плинності кадрів, а час знаходження продукту на виробництві зменшився у 40 разів. Тобто товар не залежується на складах підприємства, а майже відразу прямує до магазинів.
Протестувати у себе концепцію підприємство змогло завдяки участі в ініціативі ЄС EU4Business, що реалізується Європейським банком реконструкцій та розвитку (далі - ЄБРР).
«Починає працювати оновлений портал EU4Business.оrg.ua. Там ви легше і швидше знайдете потрібну інформацію. Програми EU4Business – це більше знань і вмінь. Це доступ до нових ринків і дешевих кредитів», - анонсував посол ЄС Матті Маасікас у рамках старту Європейського тижня підприємництва.
Загалом, з програмами ЄБРР з підтримки малого та середнього бізнесу українські підприємці знайомі досить давно.
Ще у 2016 році між ЄС та ЄБРР була підписана угода про виділення 40 млн євро на консультаційну, освітню, інформаційну та іншу підтримку малих та середніх підприємств (МСП) в Україні.
У рамках реалізації ініціативи ЄС EU4Business за підтримки ЄБРР створено мережу Центрів інформаційної підтримки бізнесу (ЦІПБ) по всій території України, заснованих на базі вже існуючих організацій. На сьогодні таких центрів 15. Усі працюють під єдиним брендом, завдяки чому їх легко знайти.
Чернігів теж має такий центр, що діє у співпраці з місцевою Торгово-промисловою палатою.
«Чернігівський Центр інформаційної підтримки бізнесу допомагає власникам, менеджерам МСП встановити ділові контакти та інформує про корисні програми розвитку бізнесу, надає різного роду консультації, - роз’яснює віце-президентка Чернігівської ТПП, керівниця ЦІПБ Лариса Циган. – На базі Центру сформовано пул бізнес-консультантів з постійною їх ротацією».
До слова, наразі саме ці центри є безпосередніми партнерами проведення Європейського тижня підприємництва-2020 в Україні (10-30 листопада).
Детальніше про можливості, ресурси, історії успіху, щоб успішно відновлювати та розвивати свій бізнес, які пропонують у рамках цього тижня - посол ЄС Матті Маасікас (відео нижче).
«Від початку пандемії ми додатково спрямували близько 120 млн євро для доступного кредитування бізнесу у країнах Східного партнерства. Більшість цих коштів призначені для України.
Ми також готуємо нові програми допомоги підприємцям і малим фермерам. Загальний бюджет цих програм 45 млн євро. Перша з них почне діяти вже цього місяця. Вона допомагатиме бізнесу долати обставини, що виникли через коронавірус», - акцентував Матті Маасікас.
Секрет успішного виробництва: змінити офісне крісло управлінця та мобільне робоче місце у цеху
COLLAR Company звернулася до представників ЄБРР за підтримкою у розвитку підприємства 2017 року.
Компанія зіткнулася з рядом операційних недоліків: низька продуктивність, нестабільна якість, тривалі періоди виробництва та доставки замовлень, занадто складні (іноді дубльовані) виробничі процеси, надмірні і невпорядковані запаси, недостатня гнучкість і швидкість обробки замовлення.
Уже наступного року COLLAR стала учасницею ініціативи ЄС EU4Business і отримала можливість проконсультуватися з провідними фахівцями, які допомогли співробітникам самотужки знайти найслабкіші точки виробництва та усунути їх.
«Коли «банда» з 20 людей нишпорить по твоєму підприємству і розносить все, що ти вибудовував 23 роки – це боляче! Треба мати сміливість, щоб це пережити. Але ми розуміли та максимально об’єктивно оцінювали свою ситуацію, тож отримали від цього візиту набагато більше, ніж очікували», - каже Олександр Скоропис, директор із виробництва COLLAR Company.
Було проведено велику роботу зі структурованого підходу до впровадження змін, визначення цільових показників та з фокусування членів команди на значимості проекту і рівні їх відповідальності.
Окремо на виробництві почала працювати LEAN-команда, що займається впровадженням цих інструментів, їх покращенням та супроводом - щоб максимально плавно інтегрувати їх у виробничий процес.
Чотири місяці, з вересня по січень 2019 року, управлінці проходили активне навчання: знаходили втрати в процесах, навчалися картуванню, командній роботі, стратегічному мисленню, активно готували персонал. З лютого - перейшли до активної фази. Почали з аналізу виробництва одного круглого ошийника.
«Ми були шоковані: від створення і до потрапляння на склад цей ошийник «проходив» понад 850 метрів! На виробництві площею менше гектара, де виробничий цех знаходиться у 40 метрах від складу. Середній термін виробництва ошийника був 21 день, але він міг спокійно пролежати на виробництві до 45 днів, а у разі великих обсягів замовлення та авралів – взагалі загубитися», - зазначає Олександр.
Довелося змінювати безпосередньо виробничий цех. Тепер робочі місця є максимально мобільними і можуть пристосовуватися до змін виробничого процесу. Тобто, необхідне обладнання можна розставити у порядку, за якого процес буде максимально швидким, залежно від типу товару, який саме зараз виготовляють. Можливість підключення до мережі є в будь-якій точці цеху.
Усі оператори знаходяться максимально близько один до одного. Є як стоячі, так сидячі робочі місця. Почерговість роботи визначається безпосередньо у робочій команді. Кожен оператор розуміє процеси попереднього та наступного в одній команді, тож одразу бачить недоліки, якщо такі є. Продукт передається тією стороною, якою його простіше оцінити та взяти у подальшу обробку. Якщо виявляється бракований виріб, його переміщують у спеціальний кошик. Цей виріб не «рятується» всередині процесу. Його реєструють, визначають причини браку та ліквідовують.
«Ми не штрафуємо за брак. З таким підходом працівники мотивовані самостійно контролювати якість виробу на найвищому рівні, - каже директор із виробництва. -Таким чином спрацьовує вбудований контроль якості: не виготовляй брак; не передай брак; не приймай брак. Зникла необхідність в роботі додаткового відділу контролю, однак якість виробу від цього не постраждала».
На виробництві впроваджено матрицю кваліфікації співробітників. Вона дає можливість об’єктивно оцінювати персонал, навчати його нових навичок та кваліфікацій та бачити, де треба підтягтися.
«Ми слідуємо правилу «3 на 3»: кожним процесом мають на рівні спеціаліста володіти щонайменше три співробітника, і кожен співробітник на рівні спеціаліста має володіти щонайменше трьома процесами. Щоб не сталося так, що хтось захворів чи пішов у відпустку, і його не було ким замінити. Окремо у матриці ми позначаємо процеси, що треба «прокачати», або – на які треба звернути увагу, коли у нас звільниться ресурс. Одразу видно, кого і яким процесам треба навчати, - зазначає Олександр Скоропис.- Ми прибрали з виробництва поняття «чарівника процесу» - робітника, який найкраще знає, як відбувається той чи інший процес та може тримати процес виробництва «в заручниках». Зараз матриця кваліфікації спонукає співробітників ділитися знаннями з колегами. Такий підхід підвищує ефективність виробництва в цілому і мотивацію кожного співробітника окремо».
На виробництві є два типи співробітників: люди, які обслуговують продукт (адміністратори процесу), і ті, хто додають йому цінність - перетворюють смужку шкіри у готовий нашийник. В ідеальній системі виробництва додавання цінності має ставати все більше, а обслуговування – все менше.
До слова, сам директор із виробництва Олександр Скоропис донедавна виконував свої управлінські функції зі зручного місця в офісі, керуючись безпосередньо звітами. Зараз же він переїхав у цех та має таке собі «робоче місце на колесах», що дає змогу будь-коли підключитися до будь-якого процесу та проконтролювати його.
Олександр Скоропис за пересувним робочим місцем
«Працюючи в офісі, маючи певний досвід, я був впевнений, що знаю виробництво добре. Але насправді вдосконалити виробництво можливо лише, перебуваючи в цеху, і це вже знаю точно», - акцентує Олександр.
Наразі підприємство працює над тим, щоб змінити формат «роботи на склад» на «виробництво під замовлення». Гнучкості та швидкості випуску вже достатньо, щоб не «підвішували» кошти у готовому продукті, а чітко працювали на потреби клієнтів. Виробництво WAUDOG продовжить оптимізацію робочого простору, подальше впровадження принципів ощадливого виробництва Мета: задовольняти попит клієнта за два дні від отримання замовлення.
«Мені здається, що ми лише почали застосувати інструменти, які здобули завдяки ініціативі ЄС EU4Business. І точно будемо першими в черзі, аби отримувати ще більше знань та можливостей», - підсумовує директор із виробництва Олександр Скоропис.
COLLAR Company пройшла тільки перший етап співпраці. Втім компанія розраховує і бачить інтерес з боку ЄС і ЄБРР на подальшу співпрацю, яка надалі проходитиме вже трохи в іншому форматі.
У лютому цього року підприємство у рамках робочого візиту до області оглянув посол ЄС в Україні Матті Маасікас.
«Одне із завдань європейських інститутів в Україні — допомогти передати успішний досвід вирішення проблем, які європейський бізнес уже подолав. Українські компанії мають великий потенціал для зростання і представленості на ринку ЄС. І ми раді, що COLLAR Company успішно справляється з цим завданням», - зазначив Посол.