Каліфорнійський гігант ірландських стартаперів, який є одною з найбільш обговорюваних компаній технологічних експертів останніх 2 років, сьогодні оголосив, що підняв $600 млн по оцінці $95 млрд. Він тепер дорожчий за SpaceX!
На що можна повісити такий цінник? На те, що вшивається у велику кількість фінансових операцій в онлайні та цілиться в першу чергу на найпотужніший сектор економіки - незалежних підприємців (або ж МСБ).
Stripe почався як дуже елегантний продукт, почав заглиблюватися у ланцюг доданої вартості навколо проблем ведення бізнесу в онлайні, а далі став платформою платформ.
Етап 1 - платіжний інтерфейс
Вбудувати інтерфейс для прийому платежів онлайн у кілька рядків. Цільова аудиторія, тобто ті, хто запускають нові бізнеси - це насправді розробники (вони або роблять це самі, або є робочими руками для тих, хто бізнес запускає).
Етап 2 - фінансовий центр бізнесу
Потім це розвинулося у цілий портфель фінансових продуктів для онлайн-бізнесу. Важливим елементом є те, що Stripe не просто про легкий прийом різних платіжних засобів і не тільки про легку інтеграцію у код, а ще й про надання зручної й детальної аналітики про гроші бізнесу (вони врешті решт бачать вхідні фінансові потоки і можуть інтегруватися у систему обліку, щоб бачити вихідні).
Етап 3 - фінансування
Коли ти маєш таку детальну аналітику по купі бізнесів, що можна з нею робити? Продавати - це примітив. Stripe зрозуміли, що можуть визначати, які з цих бізнесів кращі за інших, чи мають вони шанс на ріст - а тому вирішили заробляти на стимулюванні їхньому росту. Так з‘явився Stripe Capital - кредити для МСБ, які можна отримати швидко і онлайн, скоринг по яких іде на базі історії бізнесу (ось де аналітика), а виплата цього кредиту йде з майбутніх транзакцій. Ще один елегантний продукт.
Етап 4 - оформлення бізнесу
Далі Stripe захотів ще більше спростити ведення бізнесу в онлайні - Stripe Atlas дозволяє створити компанію на одразу прив‘язати усі необхідні фнансові сервіси у форматі one-stop-shop. Доступно це з багатьох країн, коштує в рази менше традиційного паперового процесу.
Етап 5 - платформа платформ
Ти знаєш усе про платіжну історію, кредитуєш бізнес, допомагаєш створити компанію. Відчувається, що ти - як банк, тільки на стероїдах, правда ж? Stripe теж так думають, тому найсвіжіший проривний продукт йде під соусом banking-as-a-service.
Stripe Treasury - взагалі гігантська історія за потенціалом. У партнерстві з Goldman Sachs, Citibank, Barclays вони стали платформою платформ - дозволяють маркетплейсам та будь-яким іншим платформам випускати елементи банківських продуктів для торгівців. Найбільший приклад зараз - Shopify, який для своїх торгівців пропонує продукти кредитування, cash flow management, billing... Для Shopify - це додаткова плюшка клієнтам і можливість заробити, а Stripe тут гарантовано заробляє як інфраструктура.
Моралей в історії багато. Я хочу виділити одну дуже важливу для України. Stripe повністю зламав шаблон роботи вендорів (SAP, IBM - до побачення), аутсорсерів та сервісних компаній, за яким так люблять розвиватися в Україні. Стартовий продукт Stripe - елегантне, запаковане робоче рішення, яке супер легко інтегрувати. Ніякої оплати за інтеграційні проєкти та консультантів, якщо у тебе руки з правильного місця. Їх продукт - для тих, хто будує бізнес, а не імітує діяльність. Стартовий продукт настільки полюбився клієнтам, що їх стало більше мільйона (бізнесів!). Заробіток - і на масштабі, і на додаткових опціях, яке роблять життя бізнесів радикально краще (а не радикально важче).
А ось приклад Stripe у сфері страхування
Кілька років тому здавалося, що ринок insurtech розвивається інтенсивніше за fintech, майже одразу почали утворюватися інтегроваті challenger players (нео-страховики Lemonade, Oscar і тп). Але фінансові технології далі почали йти у напрямку АРІ та embedded. Флагманом цього є Stripe, який дозволяє у кілька рядків коду через свої АРІ вбудувати купу платіжних та кредитних сервісів. На страховому ринку тема з АРІ та embedded слабша.
Нещодавно знайшов стартап, який у цю можливість цілиться. Boost, який з 2017 назбирав вже $17 млн. Працює як Stripe у світі страховок: дозволяє у майже будь-яку customer journey на будь-якому етапі вбудувати страхові продукти (ціни, управління полісами, документи, виплати).
У порівнянні з банками і тим паче платежами, АРІ у страховках - непахане поле. Тут могли б навіть insurtech-стартапи з нашого регіону запропонувати технічне рішення, для якого у світі поки ще є місце. Чому б йому не з’явитися в Україні? Або хочаб не поцілити у непрокачаний український ринок з великим потенціалом?
https://boostplatform.io/