Тема виявилася гарячою. Лише за 2020 рік до статуса єдинорога злетіли британський Cazoo та індійський Cars24, OLX де-факт поглинув Frontier Cars Group і запустив сервіс OLX Autos в ЛатАмі, новий раунд підняв азійський Carsome. Ще раніше в цю гру вліз Volkswagen, запустивши свій стартап hey car силами BCG Digital Ventures (до них потім увійшов в долю Daimler).
Cazoo - один із найшвидших єдинорогів континенту, який зробив дуже діджитально зручний метод купувати вживані авто: через сайт або додаток. Привозять за 72 години, є можливість протягом тижня повернути. Cazoo купує авто, робить інспекцію по 150 пунктах і відновлює автівки. Загалом вони зібрали £450 млн і оцінюються у більш як 2 млрд.
Цікаво, однак, те, як вони думають заробляти гроші.
За 2019 рік Cazoo підняли £80млн капіталу та залучили £34млн кредитів. На рахунку лежить 34 млн, на складах машин на 42 млн. За рік продали машин на 1 млн при вартості продажу 2,2 млн, тобто у них збитковість вже gross і дорівнює -100%. На маркетинг і логістику витратили 6 млн, на адмінку (зп і оренда полігонів) пішло 11 млн, що разом нашарувало майже 19 млн збитків.
У 2020 Cazoo підняли два раунди у 116 та 311 млн. Фаундер ясно дав зрозуміти, що підіймали equity, без боргових інстурментів та кредитів. Це все наводить мене на думку про те, що Cazoo за рахунок equity фінансує купівлю авто... Ну ще й купівлю деіклькох сервісів каршерінгу - вони допомагають збільшити утилізацію авто, які погано продаються.
Для контрасту - німецький сервіс по скупці та перепродажу вживаних авто Auto1 Group, які нещодавно зробили ІРО на франкфуртській біржі, підіймали debt + equity. Вони мають +10% gross margin, а збитки виникають від маркетингу, розвитку платформи, персоналу та географічної експансі. У них, щоправда, велика частина продажів йде дилерам, а не В2С. Судячи з усього, equity вони підіймають під свій розвиток, а машини купують за debt.
І ще для довідки. Американський сервіс перекупу вживаних авто Carmax має капіталізацію під $20 млрд при виручці у 20(!) млрд та 4% gross margin. Auto1 оцінюється на біржі у 9,2 млрд при виручці 2 млрд за 9 місяців року. Cazoo в листопаді заявляли про £150 млн виручки та оцінку 2+ млрд.
А тепер питання:
- Що тут коштує настільки дорого? Зручний додаток-вітрина вживаних авто? Логістика по перевірці і доставці? Унікальне ноу-хау по відновленню? Двостороння утилізація через продажі або каршеринг? Чи може вміння робити круту медійну історію (успішний британський серійний фаундер, який до того зробив платформу по пошуку цін на нерухомість, яку продав за 2 млрд)?
- Чи не є приватний венчурний капітал зараз дешевшим за кредити у Західному світі (де нульові ставки, де Європа збирає більше $10 млрд нових венчурних фондів у кризово-пандемічний рік)?
- Навіщо венчурні інвестори наливають еквіті у те, під що треба брати кредити? Вони ж дають бабло на те, щоб рекламно обізнаний чувак продавав автомобілі зі збитком і спонсорував Евертон?